У препуном храму посвећеном Светом архангелу Гаврилу у Чајетини, на дан празновања Сабора овог Небеског покровитеља, синоћ је по први пут у овом храму, за верујући народ одржана Света тајна јелеоосвећења. Храм је био мали да прими све заинтересоване. Сам чин Свете тајне вршило је седам свештеника, уз молитвену подршку архимандрита Данила (Плашића), духовника Манастира Дубраве и мати Теодоре са својим у Христу сестринством.
Иначе ово је Света тајна која се на тајанствен и невидљив начин даје благодат исцељења телесних и душевних немоћи оних над којима се ова Света тајна врши, а преко видљивих свештених радњи освећења јелеја (тј. уља) по чему је ова света тајна и добила име. Свим присутнима се помазују делови тела овим освећеним уљем, уз изговарање бројних молитава којима се присутно свештенство обраћало Небеском лекару нашем, Пресветој Богородици и Светим Угодницима Божијим, за исцељене душе и тела оних који се овим освећеним уљем помазују.
Још од апостолских дана датира овај вид лечења болних: „ И демоне многе изгоњаху; и помазивању уљем многе болеснике, и исцељиваху“ (Мр.6,13). Такође Свети апостол Јаков у својој посланици пише: „Болује ли ко међу вама, нека дозове презвитере црквене; нека читају молитву над њим и нека га помажу уљем у име Господње. И молитва вере помоћи ће болеснику, и подигнуће га Господ; и ако је учинио грехе, опростиће му се“ (Јак. 5, 14-15). Из ових речи Светог писма јасно се види да ова света тајна има двојако дејство и то да се опросте греси болних као и да оздраве од својих немоћи.
Милостиви Владика наш, Господ Исус Христос, „јелејем милосрђа Свога, утешава и душе и тела људска, … и чува верне који Му приступају.“
Господ, наша нада и наш Спаситељ је и обећао: „И шта год заиштете у име моје – то ћу учинити“ (Јов. 14, 13). Превасходна је ипак наша вера, наше искрено убеђење да нам Господ може помоћи, а Господ неће ту нашу веру изневерити. Зар није више пута у Светом Писму ово доказано: По вери вашој нека вам буде; Не бој се, само веруј, и заиста молитва вере чини чуда…
Не сме се ипак сметнути са ума истина да су за наше болести и немоћи најчешћи кривци наши греси. Свети Оци кажу да је болест Божја посета, управо доказ бескрајне бриге и милости Божје према нама, иако може изгледати супротно, да нас је Господ оставио и заборавио. Међутим, Спаситељ, као брижни Отац наш, који жели да се сви људи спасу, по недокучивом Промислу Свом попушта на нас разна искушења, а болест је само једна од њих. Нису ретке ни болести којима се куша наша вера или трпљење, уосталом ко би досегао ум Господњи? Бог промишља о нама и о нашим ближњим више него ми сами. Неретко, Господ попусти болест на децу, како би лечио родитеље њихове од греха, због којих би изгубили живот вечни. Често рођена деца, болују и трпе због своје нерођене браће и сестара, које су мајке убили у утроби својој. Како би се покајали за овај смртни грех, Милостиви Господ попусти искушење на потомство, и када се родитељи покају за свог грешни живот, промене своје безбожне навике и крену да живе по заповестима Божијим, и деца њихова милошћу Божијом бивају исцељена.
Зато често Свети Оци и саветују, да се пре приступања Светој тајни јелеоосвећења обави Света тајна покајања, како би се елиминисали потенцијални узроци наших телесних и душевних немоћи.
Помазивање Светим јелејем има благодатну силу да поред исцељења болести дарује и опроштај грехова које смо ми потпуно заборавили, или за које не знамо да су греси“, каже Свети Амвросије Оптински.
Ова Света тајна као лек може се понављати, и један човек може у животу примити више пута ову тајну, јер лекар се зове и даје лекове онолико пута, колико се пута неко разболи. У једној и истој болести ова се тајна не понавља, осим ако је болесник дуго боловао, па оздравио, и опет пао у смртну невољу (Требник П. Могиле 447—8). У пракси пак, у једној истој болести, Тајна јелеоосвећења, као и тајне покајања и причешћа понавља се. Врши се само над болеснима (Законоправило, 163), а забрањено је вршити над здравима и над умрлима особама.
Сам чин ове Свете тајне се састоји од седам читања из Апостола, седам читања из Јеванђеља, седам молитава и исто толико помазивања сваког од присутних. Број седам има своју симболику у знак седам дарова Духа Светога, по примеру седам молитава пророка Илије којима је закључао небо, и седам погружења Немана Сиријанца у Јордану, након што се очистио од губе. У случају нужде јелеоосвећење може да обави и мањи број свештеника.
Након обављеног помазивања свим присутним у храму су подељени бочица са освећеним уље и посудица са брашном и поучени су како са тим треба да поступају. Потребно је замесити хлеб од добијеног уља и брашна, додајући количински онолико брашна и уља колико је потребно да се умеси хлеб за све оне који ће га користити а били су присутни на овој светој тајни. Испечени хлеб се исече на мале комадиће величине нафоре која се након Свете Литургије дели у храму и то тако да свака особа има по 40 таквих комадиће које ће у наредном периоду сваки дан узимати одмах ујутру пре било чега другог. Једино се на дан причешћивања не сме узети пре него што се прими Свето причешће. Ови комадићи хлеба би требало да се мало просуше као двопеци да не би у периоду од 40 дана у ком се користе побуђали и остали неискоришћени.
Након обављених молитава присутнима се пригодном беседом обратио отац Жарко Барац, позивајући нас све на поштовање заповести Божијих, а пре свих заповести о љубави својих ближњих као себе самих, као у примеру једног од прочитаних Јеванђеља, где је милостиви Самарјанин помогао брату у невољи који је запао међу разбојнике у Јерихону.
На крају се у поздравној речи присутнима обратио и старешина храма отац Петар Лазић, поздрављајући све присутне вернике и обавештавајући их да ће се и убудуће, ако Бог да, сваке године на овај дан вршити Света тајна јелеоосвећења у овом храму.
Искрено у име свих присутних благодаримо оцу Петру и свештенству које је уложило свој молитвени труд да изврши ову Свету тајну и помогне у овим тешким временима свима онима којима је молитвена помоћ била потребна.
Мати Теодора
са својим у Христу сестрама