Свети Јустин мученик и философ о бесмртности и смртности у светлу Васкрсења

Васкрсење се односи на умрлу плот, али дух не умире. Душа се налази у телу, а бездушно тело не живи, и када се душа из њега удаљи, не постоји. Јер тело је обиталиште душе, а душа обиталиште духа. Ово троје очуваће се код оних који имају искрену наду и чврсту љубав у Бога.

Према томе, разматрајући оне основе које постоје у свету, не налазимо да је немогуће васпостављање плоти; с друге стране, Спаситељ у читавом Еванђељу показује очување наше плоти; па ако је тако, зашто бисмо прихватали вери противно и погубно учење и безумно се повлачили кад зачујемо да је душа бесмртна, а тело трулежно и неспособно да опет оживи?

То смо и пре познања истине чули од Питагоре и Платона. Ако би то исто говорио Спаситељ и проповедао само спасење душе, шта би нам онда Он донео ново у односу на Питагору и Платона са свим следбеницима њиховима?

А сада је Он дошао да благовести нову и нечувену наду.

Истински ново и нечувено дело је то што Бог не обећава да ће очувати непропадљивост непропадљивог, него да ће пропадљивом даровати непропадљивост. Али начелник зла, не будући кадар да другојачије исквари ово учење, послао је своје апостоле, који уносе разна зла и погубна учења, изабравши их међу онима што распеше нашега Спаситеља: они су носили име Спаситеља, али су творили дела онога који их је послао, и преко њих само име Божије подвргнуто је хули.

Ако тело неће устати, зашто га обуздавамо и не дозвољавамо да се приволева похотама, зашто не поступамо попут лекара, који, видећи пред собом очајног болесника коме нема оздрављења, допуштају таквоме човеку да испуњава све своје жеље? Лекари знају да ће такав умрети. А ово чине они што мрзе плот, лишавајући је у оноликој мери колико то од њих зависи, наслеђа: из овог разлога они је срамоте, пошто њу очекује само да постане леш.

А ако наш Исцелитељ Христос, удаљавајући нас од похота, плоти нашој прописује њој својствен целомудрени и уздржљиви начин живота, јасно је да је он чува од грехова, будући да она има наде на спасење, слично као што лекари болесницима којима има наде не допуштају да задовољавају све своје прохтеве.

Извор: Фрагмент о Васкрсењу, у: Господ није створио смрт, стр. 65-66